torsdag, maj 31, 2007

På vej til TechEd2007

Jeg har læst programmet til teched igennem for at få et overblik over hvad jeg skal høre om. Det er dog ikke sådan lige til. Til tider er der 36 paralelle spor og det er meget svært at vælge.

Jeg vil prøve at fokusere på følgende typer information til konferencen.

  • Integration til 3. part
  • Windows Communication Foundation
  • Windows Presentation Foundation
  • Windows Workflow Foundation
  • Silverlight
  • PowerShell
Jeg har på forhånd fravalgt farvede indlæg som f.eks.: "Hvorfor VPC er bedre end Vm-Ware". Det lyder ikke særligt sagligt :)


Tirsdag aften er jeg blevet inviteret ud at spise med ms' hjælpeværktøjs afdeling. Jeg modtog en mail hvor man blev opfordret til at skrive tilbage hvis man havde noget på hjertet mht. hjælpesystemerne til udviklerne.

Jeg listede hurtigt et par punkter op:

  • Det er ikke muligt at dokumentere alle dele af sine .net applikationer. F.eks. er det meget svært at dokumentere operator overloads
  • Da .Net ikke har checked exceptions, er man MEGET afhængig af at exceptions bliver dokumenteret ordentligt. Jeg har brug for en måde at være sikker på at exceptions fremgår af dokumentationen.
  • Hvis navngivningen er fornuftig er hjælp ikke så vigtig. Her tænker jeg f.eks. på System.Collections.Generics
  • Selvom understøttelse af flere sprog er et stort salgsargument, vil jeg som udvikler gerne undgå at skulle tage stilling til flere sprog. Det gælder i hjælpen såvel som i bøger.
  • Frameworket i .Net er en lukket kasse. Det er ikke muligt at debugge ind i frameworkets metoder. Hvis du f.eks. prøver at databinde og får en fejl er det ikke sikkert det er særligt nemt at finde ud af hved der er gået galt.

Hvis der er nogen af jer der har en issue mht. ms hjælpe værktøjer kan i jo skrive det som en kommentar her.

2 kommentarer:

Anders Dissing sagde ...

Jeg er meget ernig i dine punkter, især det med exception og det med at debugge ind i .net frameworket

Anonym sagde ...

Du ved det sikkert godt, men i dine kodekommentare kan du angive hvilken exception en given metode kan kaste, fx:
/// <summary>
/// my method summary
/// </summary>
/// <exception cref="MyException">When something weird happens</exception>
private void Init()
{}

På denne måde komme det i hvert fald i dokumentationen