torsdag, juni 07, 2007

VS 2008 - forbedret support for web

Den nye Visual Studio 2008 vil webudviklere med garanti blive glade for. En meget væsentlig forbedring er understøttelse af intellisense i Javascript! Og det ser faktisk ud som om det er gennemtænkt. Et par eksempler:
I min includefile inc.js har jeg følgende kode:

myDate function() {
var myString = "string";
return new Date();
}

Når jeg koder min metode og anvender myString, vil der efter at variablen er erklæret være intellisense herpå, så man kan anvende de metoder en string tilbyder i JavaScript. Når så variablen senere i metoden evt. ændres til f.eks. en integer, vil der kun være denne klasses metoder og properties til rådighed. Det virkede ret stærkt.

Men det stopper ikke her. Jeg kan også dokumentere mine metoder ved at anvende

myDate function() {
///<summary>Gør noget</summary>
///<returns>Noget</returns>

}

Den vågne læser vil nok lægge mærke til at mine dokumentationstags står inden i metoden, og det var åbenbart den eneste måde det kunne gøres på. Men det positive er, at jeg nu i min hovedside vil have intellisense til den metode der ligger i en includefil.

Udover intellisense, er der meget overblik over den CSS man anvender - dels ved at HTML'en ikke bliver stylet direkte, men at det foregår i CSS-klasser og derudover findes der et utility der viser hvorfor et bestemt element bliver stylet som det gør.

Ingen kommentarer: